söndag 26 maj 2013

Monster i landen!

Den här krabaten hittade vi djupt ner i ena landet och frågan är vad det är.
Vi har aldrig sett något sådant innan! Är det någon typ av stekel? Vi ville inte döda något oidentifierat men inte heller ha kvar den i våra land, så den fick flyttas till allmän mark för att klara sig bäst den kan.


Tillägg!

Nu lyckades vi identifiera varelsen! Den dök upp i ett bildgalleri över gräshoppor, vårtbitare och syrsor, och visade sig tydligen vara en Mullvadsyrsa (även kallad jordkräfta). 


Den är tydligen klassad som starkt hotad så det var väl bra att vi inte dödade den, men samtidigt står det att den äter våra fina daggmaskar så om vi ser den igen kan vi inte lova nåt...

2 kommentarer:

Amanda sa...

Men fy, jag hade blivit livrädd om jag grävt upp den där kompisen! Hur stor var den?

Emma sa...

Den var kring 5 cm!
Hah, jag blev livrädd!
Tack vare min makes lugn fick han mig till att ta ett kort på den för att kunna leta fram vad det var för något!